Bea den Bakker van het Horizon College: “Onderwijs en bedrijfsleven hebben elkaar keihard nodig”

Bea den Bakker is Manager Opleidingen Mobiliteit en Werktuigbouwkunde bij het Horizon College. Haar missie: kritische burgers opleiden die niet werkloos worden maar een mooie baan vinden die naadloos aansluit bij wat ze op school geleerd hebben. “De branche is conservatief. Er is dus werk aan de winkel!”   

Goede docenten die hun tanden willen zetten in een speciaal opgezette module om hun kennis te actualiseren. Een mooie samenwerking met Mercedes-Benz. Het curriculum wat aanpassen zodat het beter aansluit bij de dynamiek in de sector. Bij het Horizon College in Heerhugowaard gebeurt van alles om het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar te laten aansluiten. Toch is Bea den Bakker, Manager Opleidingen Mobiliteit en Werktuigbouwkunde, nog niet tevreden. “Het is gewoon nog niet goed genoeg!”

Keiharde voorwaarde

“Het moet breder. We moeten ons onderwijs zo gaan inrichten dat we flexibel kunnen zijn, studenten afleveren die zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen en we moeten maatwerk bieden. Betere afstemming met het bedrijfsleven is hiervoor een keiharde voorwaarde. Bedrijven hebben de nieuwste technieken in huis en moeten dus structureel gastlessen geven, trainingsmateriaal leveren, meeschrijven aan het curriculum en mensen leveren die praktijklessen verzorgen. Mede dankzij onze samenwerking met Censes worden deze zaken werkelijkheid.”

Examinering gerestyled

Bea zette haar doorzettingsvermogen en enthousiasme ook in voor een restyling van de examinering die het Horizon College al jaren hanteerde. “Dat was onderdeel van de Innovatiewerkplaats; een landelijke werkgroep voor mobiliteitsopleidingen. We hebben gekeken of onze examinering nog wel van deze tijd was. Het antwoord was ‘nee’. Met een nieuwe opzet van de examens willen we meer recht doen aan de ontwikkeling van studenten. In plaats van één toets, willen we gaan examineren op basis van portfolio. Zo krijgen studenten niet langer maar één kans om het goed te doen en houden we ze gemotiveerd om gedurende de hele opleiding hun best te blijven doen.”

Dromen

Er blijft voor Bea nog genoeg over om van te dromen. “Ik hoop dat we over tien jaar nóg meer inspelen op de behoefte van iedere individuele student, dat de beroepspraktijk verweven is door de hele leerlijn en dat de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven substantieel verbetert. We hebben elkaar écht nodig!”