Maak het persoonlijk en wordt de magneet voor talentvolle mbo'ers in jouw regio!

Veel mbo’ers zien de eigen regio als meest kansrijke omgeving om hun dromen, ambities en verwachtingen op werkgebied waar te maken. Tegelijkertijd zijn ze zich bewust van hun sterke arbeidsmarktpositie én blijven er twijfels. Dit blijkt uit onderzoek dat de MBO Raad liet uitvoeren door I&O Research onder mbo-studenten en recent afgestudeerde mbo’ers. Wat deze onderzoeksresultaten voor jouw als werkgever betekenen? Dat je van je bedrijf het állerleukste, béste en aantrekkelijkste bedrijf in de regio moet maken. Je zal je moeten onderscheiden van de rest. Ok. Maar hoe? Maarten Brand deelt 3 tips.

 

Het bedrijf is de kandidaat

Het is duidelijk dat studenten hun eigen weg zoeken en zien dat er wat te kiezen valt. Jouw bedrijf is dus eigenlijk de kandidaat op een krappe arbeidsmarkt. Daarom kunnen studenten het zich veroorloven om kritisch te zijn; er is ruimte om te zoeken naar een functie met leuke inhoud en een goede werksfeer. Tegelijkertijd maken mbo-studenten zich zorgen over het imago van hun mbo-opleiding. Dat komt vooral doordat binnen bedrijven en organisaties nog steeds het idee bestaat dat iemand met een hoger diploma ook een betere kandidaat is. Dit blijkt niet alleen uit het onderzoek, maar is ook mijn ervaring. “Nú willen ze wel mbo’ers hebben, maar wat als het weer crisis is?” verzuchtte Tijmen, derdejaars student Installatietechniek, onlangs tegen mij.

 

Word de beste van jouw regio

Verscholen achter de cijfers van I&O Research en mijn gesprekken met studenten zie ik vooral een enorme kans. Voor jouw bedrijf. Om zich te onderscheiden en de beste van jouw regio te worden. Hoe? Door studenten te laten zien dat je hen serieus neemt. En dat je ze daarnaast functies kunt bieden waarin ze met plezier aan hun persoonlijke ambities werken. Zo maak je van jouw bedrijf hét regionale leerwerkbedrijf.

 

Drie tips waarmee jij je geheid onderscheidt:

TIP 1 Werk samen met scholen

Studenten gaan naar scholen. Het is op die scholen waar de student de basis meekrijgt waarmee hij in de praktijk aan de slag gaat. School is ook het kanaal waarlangs studenten kennismaken met bedrijven in de regio. Geef daarom een gastles, organiseer een bedrijfsbezoek, of nodig docenten uit voor een docentenstage zodat zij geïnspireerd raken door jouw bedrijf. Het effect? Jouw bedrijf is top-of-mind bij studenten die een leerwerkplek zoeken én bij de docenten die studenten tips en advies geven over die leerwerkplekken. Weet je niet hoe je het moet aanpakken? Met het Train the Teacher-programma van CENSES ondersteunen we je bij het organiseren van docentenstages.

 

TIP 2 Focus op ervaring

Richt je tijdens de stage op de ervaring van de student in het bedrijf. En dan doel ik niet op het regelen van een pingpongtafel of een keer per jaar een leuk bedrijfsuitje. Dat zijn bijzaken. Ik heb het over de beleving van de student tijdens het opdoen van werkervaring.

 

💡Zorg dat je weet hoe je de stage effectief en aansprekend maakt. Door in kaart te brengen waar de kansen liggen om het aanbod (nog) beter te organiseren. Weten jullie mensen hoe ze goede begeleiding bieden? Kloppen de processen? Benader je stages als een slimme investering of als een ‘moetje’? Hebben jouw mensen tijd om die begeleiding te bieden? De stagecyclus stelt een aantal basisvragen waarmee je kunt toetsen hoe je het nu doet.

💡 Zet de beleving van de student centraal in de gesprekken die je voert; hoe gaat het, wat wil je, hoe kunnen wij jou daarbij ondersteunen. Vakinhoudelijke kennis en vaardigheden leert een stagiair op meer plekken maar persoonlijke aandacht is niet overal. En het is nou precies persoonlijke aandacht die het verschil maakt als de student straks kiest voor een stage of startersfunctie. Ok, dit kost tijd. Die tijd is er niet altijd, zeker niet als je al met een tekort aan menskracht zit. Bij CENSES helpen we bedrijven daarom bijvoorbeeld via zogenaamde drieluikgesprekken: gesprekken op de werkvloer met een coach van CENSES, de stagebegeleider en de student. Ook besteden we in onze programma’s aandacht aan de persoonlijke en vakinhoudelijke groei van studenten, zodat ze zich gewaardeerd en gezien voelen.

 

TIP 3 Luister naar de student

Een van de opvallende kansen om van jouw bedrijf hét leerwerkbedrijf van de regio te maken is: luisteren. Klinkt makkelijk maar gebeurt veel te weinig. Het goed inrichten van jouw stage-aanbod begint met het begrijpen van de doelgroep(en) die je wilt bereiken. Het goed begrijpen van de doelgroep begint met het stoppen met aannames maken. Niet begrijpen hoe de huidige generatie studenten tegen dingen aankijken zorgt dat je kansen mist en dingen gaat doen die heel effectief lijken, maar in de praktijk niet zoveel uitmaken. Dat wil je niet; je wil jouw tijd, energie en middelen gericht daar inzetten waar het de meeste waarde oplevert. En dus wil je echt begrijpen waar je de aansluiting hebt met studenten die jij wilt binnenhalen.

💡Ga naar regionale onderwijsinstellingen of nodig studenten en docenten uit op jouw bedrijf. Het is essentieel dat beide groepen jouw bedrijf top-of-mind hebben als leuk, interessant en spannend in plaats van als dertien in dozijn-bedrijf die de student alleen kent van een vermelding in het register leerbedrijven van SBB. Begin hier al vroeg in de opleiding mee. Eerstejaars mbo-studenten zoeken nú geen baan of stage, maar over twee of drie jaar wel. Dan wil je op de radar staan – op een positieve manier.

💡Werk je al met stagiairs? Voer exitgesprekken met een vaste checklist. Het levert je niet alleen een schat aan informatie op, je bent ook onderscheidend omdat opvallend weinig bedrijven de moeite nemen om te leren van de stagiair. Wil je echt indruk maken? Doe iets met die feedback en koppel dat terug aan de student. Let maar op: jouw imago kan niet meer stuk!

 

Met deze aanpak bouw je aan een sterk imago als hét leerwerkbedrijf in jouw regio bij studenten én docenten. Dat kost tijd, energie en middelen. De vraag is dus wel of die investering loont.

Het korte antwoord: JA. Studenten willen regionaal aan het werk. Aan jou de taak ervoor te zorgen dat ze dan vooral bij joúw bedrijf aan de slag willen.

Kijk ook eens naar De Grote Stage Infographic met verrassende facts & figures en nog meer handige tips.

 

Wil je meer weten? Neem contact op met Maarten om te weten hoe CENSES jou kan helpen om van studenten, docenten en starters fans te maken.

 

 

Neem contact op met Maarten Brand