Systeemupdate voor het mbo

Maarten Brand, Expert praktijkleren bij CENSES


5 ideeën waarmee onderwijs en bedrijfsleven gaan syncen!

Het huidige mbo-onderwijs voelt soms als een oude jas: vertrouwd, lekker comfortabel maar een beetje ouderwets en niet helemaal bij de tijd. Het doet zijn werk, ja, maar soms vraag je je af: kan dit niet anders, beter en actueler? Nou, ik denk van wel.  

 

BBL-studenten mopperen veel over hun terugkomdagen op school en in het beroepsonderwijs kampen opleidingen met een grote weglek van studenten omdat het onderwijs niet motiveert. Tegelijkertijd is de roep om vakmensen gigantisch en die tekorten blijven nog wel even. Het is dus zaak om te zorgen dat zoveel mogelijk studenten gemotiveerd en met voldoende actuele vakkennis de arbeidsmarkt op komen.

 

Laten we het onderwijssysteem daarom eens bekijken alsof het een app is die wel een update kan gebruiken. Niet zomaar een kleine bug fix, maar een flinke versie-sprong. We kunnen het onderwijs opnieuw uitvinden, maar dan wel op een manier die logisch is. Zo logisch, dat je je afvraagt waarom we dit niet al veel eerder hebben gedaan.

 

Bij CENSES werken we vanuit een simpele gedachte: onderwijs moet net zo levendig en dynamisch zijn als de praktijk waarvoor dat onderwijs iemand opleidt. Waarom zouden we vasthouden aan oude gewoontes, structuren en lesschema’s als de wereld om ons heen verandert? Het beroepsonderwijs zit in een gebouw, de beroepspraktijk is daarbuiten. Dat is alsof je probeert te internetten met een faxmachine.

 

Dus, hier zijn vijf nieuwe ideeën – vijf updates – om het onderwijs weer in sync te krijgen met de echte wereld. En het mooie is: we maken onderwijs op deze manier niet alleen effectiever, maar ook een stuk leuker. Want zeg nou zelf; leren over een beroep op een plek waar dat beroep werkelijk ís, dat klinkt toch als muziek in de oren? En geloof me, dit is realistisch. Het gebeurt al, bijvoorbeeld in samenwerking met ROC Aventus in Apeldoorn en met het Techniek College Rotterdam.

 

  1. Smeed partnerschappen We beginnen met het fundament. Zoek de bedrijven op die net zo enthousiast zijn over het opleiden van vakmensen als jij en die bereid zijn om daar tijd en geld in te investeren. In de huidige krappe arbeidsmarkt is dat relatief goed te doen. Zorg dat deze bedrijven hun partnership voor een aantal jaren bestendigen, ook als het minder met de economie gaat.

 

  1. De wereld is het klaslokaal Laat docenten lesgeven op de werkvloer bij de partnerbedrijven, dus daar waar de actie is. En niet alleen de vakdocenten, ook de docent Nederlands of Burgerschap komt naar een bedrijf om daar studenten les te geven. Dit voorkomt dat studenten hun terugkomdagen met hangende schouders ondergaan omdat ze liever op de werkvloer zijn.

 

  1. Roosterrevolutie Introduceer een flexibel schema dat docenten en studenten laat rouleren tussen verschillende bedrijven. Om de paar weken heb je zo een nieuw perspectief. En als docent kom je bij interessante bedrijven over de vloer. Het is soms even zoeken maar geloof ons; het kan prima.

 

  1. Curriculum met een twist Het lesprogramma krijgt een make-over. We zorgen ervoor dat het aansluit bij een nieuwe, dynamische manier van leren. Vakken veranderen niet revolutionair, maar worden wel jaarlijks geüpdatet in een daadkrachtige co-creatie tussen experts van het bedrijf en de docenten van het mbo. Levendig en direct toepasbaar in de snel ontwikkelende beroepspraktijk.

 

  1. Diversiteit in de hoofdrol We moedigen aan om bij meerdere bedrijven te leren. Zo krijgen studenten een brede blik op de arbeidsmarkt. En wij van CENSES pakken de opdracht om bedrijven te laten realiseren vanuit de branche te denken en niet vanuit concurrentieperspectief. Kennis is macht, diversiteit de sleutel.

 

We zijn hier om het onderwijs niet alleen boeiender te maken, maar ook zinvol. Om studenten klaar te stomen voor de echte wereld, in de echte wereld.

Ontdekken hoe CENSES helpt met een incompany programma? Klik op onderstaande knop.

Neem contact op met Krijn Jansen